Sunday 23 September 2012

Cara buang minyak masak/ how to discard cooking oil



Sayangi alam sekitar, jangan buang sisa minyak masak didalam sinki. Pesanan penaja untuk diri sendiri juga. Not to mention you will clog your sink, and need to splash some money to hire a plumber. Pouring oil down the drain or toilet will cause clogs down the line, literally, since oil thickens when it cools and does not mix with water. Ada beberapa cara yang mudah, praktikal, dan baik to both of your pocket and nature ;)

1) Minyak dalam kuantiti yang kecil boleh dilap dengan tisu dapur dan dibuang terus ke tong sampah. Minyak yang telah digunakan juga boleh diguna berkali-kali dengan menapis lebihan masakan yang termendap. Small amounts of grease, such as meat drippings, can be soaked up with a paper towel and thrown into the trash. Or, reuse fry oil by filtering it and freezing it after it has cooled.

2) Sejukkan minyak. Masukkan kedalam plastik yang berisi suratkhabar lama/ jar kosong dan ikat. Ikat ketat dan masukkan ke tong sampah. Saya simpan jar dan botol-botol kosong untuk isi lebihan minyak :) Let the oil/ grease cool by itself. Pour it into sealed container. Put the cap on, close it tightly, and throw it in the trash.

3) Di Jepun, serbuk digunakan untuk mengeraskan lebihan minyak terlebih dahulu sebelum diasingkan mengikut jenis-jenis sampah. Mereka amat menitik beratkan soal kebersihan dan alam sekitar. Japan use a powder substance to solidify the oil, then only can throw it to trash. Their hygiene and nature awareness level are amazing.

4) Minyak dalam kuantiti yang besar boleh dibuang di 'grease bin', dimana restoran-restoran besar biasanya menghasilkan produk melalui lebihan minyak. Ketuk pintu, tanya tauke boleh tumpang recycle minyak tak? Tauke yang nature awareness dia tinggi InsyaAllah akan tolong anda. Lagipun, dia juga yang dapat untung.

Saya masih lagi di cara 2. In times, saya akan cuba praktikkan cara yang lebih baik :) Saya ada emel Alam sekitar Selangor berkenaan hal ini. You know just to get more information from them, yet still no reply. Need to wait more, I guess.

2 comments:

  1. She....saya guna method japan tu...boleh dapatkan kat daiso...hehe..rm5 je,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Your first time here! Thank you sudi share! Selalu juga pusing2 Daiso, tak perasan plop. Thank you Lina, sangat membantu!

      Delete