Friday 21 February 2014

Inspirasi bilik tidur bayi daripada kaedah/ falsafah Montessori

I've been a keen follower to many Montessori's mamas out there. Even before Rai was born. Bagi bayi berusia 0-6 bulan, persekitaran bilik tidur adalah sangat penting. For me, after some readings, saya pilih kaedah Montessori sebagai asas penyediaan bilik tidur.

1. Perkara pertama anda perlu tahu adalah apa itu Montessori? Kaedah pendidikan Montessori  yang diilhamkan oleh Dr. Maria Montessori adalah pengajaran berpusatkan kanak-kanak berdasarkan pemerhatian saintifik beliau keatas kanak-kanak dari lahir hinggalah ke usia dewasa. Kaedah ini telah dipraktikkan lebih 100 tahun oleh pelbagai budaya diseluruh dunia. Kaedah Montessori menggambarkan kanak-kanak sebagai subjek/ individu yang secara semulajadi dahagakan pengetahuan dan mampu memulakan pembelajaran jika dibimbing dan disediakan persekitaran pembelajaran yang prihatin. Pendekatan ini memberi nilai kepada jati diri dan perkembangan keseluruhan kanak-kanak tersebut secara fizikal, sosial, emosi, dan juga kognitif. 

2. Untuk menyediakan bilik tidur bayi gaya Montessori, tidak dapat tidak, anda perlu membelanjakan sejumlah wang untuk menyediakan persekitaran yang prihatin. Untuk mengurangkan kos, saya banyak DIY.

3. Elemen-elemen utama yang perlu diletakkan didalam bilik bayi anda:


1. TILAM yang selesa tanpa katil. Montessori sangat menitik beratkan kebebasan pergerakan bayi. Biarkan mereka meniarap, berpusing, terlentang, berguling, menelaah buku Algebra, dan berenang gaya bebas. Tempat tidur yang sempit akan menghadkan pergerakan bayi dan melambatkan perkembangan otot dan deria  proprioceptive. Let them go wild ;) 2. MOBILE. Hang it and they will try to grab it! Klik sini untuk maklumat lanjut. 3. CERMIN. Kanak-kanak adalah sungguh narcissist. OK, exaggerate, tetapi mereka sangat suka melihat wajah mereka di cermin. Rai first time tengok cermin terlopong mulut dia. Amazed tengok dia ada dalam cermin. But the importance is of course to encourage his motor skills. 4. LOW SHELVES. Rak yang rendah untuk letak mainan/ buku supaya bayi boleh tengok, merangkak, dan menuju kearah mainan, buku yang diingini. Jangan bimbang bayi anda tercedera/ luka, because our job is to SUPPORT and GUIDE them, don't leave your baby alone. Mainan/ buku itu juga sebolehnya disusun satu-satu bukannya berlonggok-longgok. Ini untuk mengajar kanak-kanak that everything has its place, place them at their rightful place. Plus it is easier for them untuk pilih mainan yang disukai. 5. SENI. Gantung gambar bewarna warni yang boleh catch their attention. Baby responds best to contrast colour. Anda boleh beli di sini atau just DIY. I prefer DIY. Lets throw some efforts to our little one. 6. LAIN-LAIN. Of course you can put some extra stuff in there, yang diatas hanyalah asas. For me, I am dying to have rocking chair for Rai. Yeeba yeeba andre andre!

4. Here's the best part. Pictures. Klik pautan untuk ke laman sesawang asal. Banyak gambar menarik yang boleh dijadikan inspirasi. These mamas are awesome!








P/S: I need to submit second draft of chapter 1-3. Then, till next time. To all wonderful mamas out there, selamat mengemas rumah :)

2 comments:

  1. She...kite suke yang sewliberated to..btw ade katil kecitt cenonet kat gamba tu comel sgt..tu katil baby ke?? cutenyee! Berangan nak ade bilik baby...tapi cam x praktikal je utk danish..haha maybe not now kot..tdo nak berpeluk xle tgl sorg...mlm2 pn asek bgn nak nenen =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. cute sangat kan. She rasa katil cute tu mainan, next to it mcm ada playhouse. kami remove katil, now tidur atas tilam queen je. but mostly rai yang conquer so kami menumpang setakat yang muat. haha. danish tomey nok nenen sokmo, manja~kisses to danish tomey ^.^

      Delete