Wednesday 26 February 2014

Just be happy, son

What do you expect from your kids? Well, I expect them to live their lives truthfully and happily, enjoy every blissful moments with their beloved, and pursue what they love most

Rai dah hampir 6 bulan. Mama dan ayah bersama Rai hampir setiap masa since kami bekerja dari rumah. You are a very good boy. Kami sangat bertuah dapat jaga Rai. Rai buat mama dan ayah sangat bahagia. And you are one happy boy! Mudah senyum dan ketawa. Kami sangat happy bila Rai tunjuk gusi yang still tak tumbuh gigi tu! 

Rai yang suka tengok cermin

Mama dan ayah berusaha menyediakan persekitaran yang terbaik untuk Rai. Ayah berusaha siang malam cari rezeki untuk kita. Semoga Allah balas segala jasa ayah. Rai beruntung ada ayah yang sangat baik dan penyayang. Ayah suka habiskan masa di rumah bersama mama dan Rai. Buat masa ini, kami tidak mewah, tapi kami sangat mewah dengan kasih sayang. Setiap kali Rai buka mata dari tido, mama/ ayah adalah yang pertama Rai lihat. Hari-hari Rai main dengan mama dan ayah. Penguinstein, Dolphinstein, Bunnystein, teether, dan keceng keceng peneman setia Rai. Macam-macam muka pelik kami buat hanya untuk hiburkan hati Rai. Setiap kali solat, kami tak pernah lupa untuk doakan kegembiraan dan kebahagiaan Rai.

Mama masih lagi mencari ilmu untuk mengajar Rai dari rumah. Banyak ilmu yang mama dapat, dan mama tak sabar nak bermain ilmu-ilmu itu dengan Rai. Ya, kita akan banyak bermain. You will love it, son! Semoga Allah bantu dan permudahkan urusan mama.

Rai, mama dan ayah tak mengharapkan apa-apa balasan dikemudian hari. Kami juga tidak akan letak expectation yang terlalu tinggi. It's OK if you are not the best student in school. Asalkan Rai ada sifat-sifat mahmudah yang mama dan ayah semaikan. Kami akan bantu Rai sedaya mungkin, hinggalah Rai mampu untuk membuat keputusan sendiri. It's OK to make mistakes, asalkan Rai belajar dari kesilapan. Kami mahu Rai hidup gembira dan bahagia, dunia dan juga akhirat. 

Nama timangan di rumah Rai adalah Al-Hafiz. Kami mahu Rai dekat dengan Al-Quran. Hafaz dan menjadi antara orang yang betul-betul beramal dengannya. Banyak yang mama dan ayah kena belajar dalam urusan membesarkan Rai. Kami bukanlah perfect tapi kami akan berusaha untuk memberikan yang terbaik.

Sayang Rai sangat-sangat. Membesar sebagai anak soleh, baik, dan bijak ya :)

No comments:

Post a Comment